З 2018 року учні, які сядуть за шкільні парти, вчитимуться за концепцією «Нової української школи». Її Кабмін ухвалив 14 грудня.

Затверджена концепція передбачає перезавантаження української шкільної освіти, що включає у себе 12-річне навчання, отримання профільних знань у старших класах, інклюзивну освіту, здобуття компетентностей, а не тільки знань та чимало іншого.

Навіщо зміни?

Над проектом «Нової школи» почали працювати три роки тому. Кабмін же ухвалив його тільки усередині грудня 2016. Концепція «Нової української школи» — це свого роду програма нововведень до середньої освіти у державі, яка має за мету змінити підхід вчителів до навчання учнів, а з самих дітей зробити не стільки «знаючих», скільки «думаючих» громадян.
Програма змін розрахована на добрі півтора десятка років. Так, школа, за задумом розробників концепції, має не стільки нашпиговувати учнів знаннями, скільки вчити їх ними користуватися, критично мислити.

«Сучасний учень заучує матеріал, щоб скласти екзамен і забути його. За влучним висловленням одного директора школи, це(нинішня програма – авт. ред.)як фарширована риба, яка нібито риба, але не плаває». міністерка освіти і науки України Лілія Гриневич

Упорядники ж самої концепції зауважують, що «за експертними прогнозами, у 2020 році найбільш затребуваними на ринку праці будуть вміння навчатися впродовж життя, критично мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в команді, спілкуватися в багатокультурному середовищі. Але українська школа не готує до цього».
Ба більше, за зауваженнями тої ж Лілії Гриневич, сьогодні інтерес до школи діти втрачають вже у 3-4 класі. Раніше ж це ставалося у 7-8.

/Files/images/novini2/novini17-18/foto-3.jpg

«Донедавна ми намагалися встигнути дати школярам якомога більше інформації. Це призвело до того, що сьогодні українська школа виховує не спеціаліста XXI століття, а вчителя з XX століття.
Прогресивний світ більше не орієнтується на велику порцію знань, яка щодня має зростати. Він намагається давати компетентність. Це не означає, що ми припиняємо працювати зі знаннями. Але це означає, що ми маємо визначитися, які з них є пріоритетними. Знання — це база для формування стійких умінь, цінностей і ставлення», — підсумувала міністеркау рамках освітнього майданчика на Форумі видавців.
На підтримку Нової школи висловлюється іпредставниця громадської організації «Батьківський контроль» Оксана Макаренко. Вона разом з іншими активістами працювала над розробкою цієї концепції і активно виступала проти існуючої системи освіти. Каже, що сьогоднішня школа виконує лише одну функцію: ретранслює знання. Але цього, за її словами, недостатньо для того, щоби дитина стала успішною, оскільки чимало отриманої інформації є другорядною або ж узагалі непотрібною, а самі знання дуже швидко стають застарілими.
«У нас зараз за результатами навчання по суті перевіряється обсяг пам’яті дитини і неважливо, чи зможе вона користуватися цими знаннями чи ні. Дітей не вчать аналізувати, не формується така компетентність як творче мислення. Школа, яка є, була сформована для індустріальної епохи, де від людини вимагали, щоби вона чітко слідувала інструкції, щоби помилялися якнайменше і могла добре працювати на заводі. Зараз така школа не робить дитину успішною», — упевнена активістка.
Оксана Макаренко наголошує: вже немає дефіциту знань, як тоді, коли тільки вчитель був єдиним їх джерелом. Знання зараз усюди, питання тільки у тому, чи можеш ти їх взяти, обробити і використати.

Що ж зміниться?

Вийшло, що до точки кипіння дійшли усі: учні, батьки, експерти у сфері освіти і науки, представники влади. Відтак, об’єднавши зусилля, вони створили концепцію «Нової української школи». Сьогодні у вільному доступі є відповідний посібник, у якому прописані основні зміни, що торкнуться навчального процесу.

  • Застосовувати методи викладання, засновані на співпраці

Міністерство наголошує на тому, що учнів залучатимуть до різного роду ігор, реалізації дослідницьких і соціальних проектів, групових занять тощо. Задля цього навіть хочуть облаштувати мобільні робочі місця.

  • Оцінки — як рекомендація, а не як батіг

Нова школа передбачає, що оцінки учнів слугуватимуть радше як інструмент аналізу здібностей учня, вони носитимуть рекомендаційний характер.

  • Вивчення індивідуальних навичок

У Новій школі будуть вимірювати індивідуальні схильності та здібності кожної дитини для цілеспрямованого розвитку і профорієнтації. Як значиться у тексті концепції, для цього потрібно буде співпрацювати з позашкільними закладами освіти.

  • Без дискримінації та знущань

Обіцяють також запровадити програми із запобігання дискримінації, насильства та знущання в школі. Як? Питання відкрите. Зрештою, жодних конкретних вказівок поки що немає. Принаймні, їх не надали громадськості.

  • «Так» — інклюзивній освіті

У Новій школі, як декларує документ, буде заохочуватися інклюзивна освіта. Для учнів з особливими потребами створять умови для навчання спільно з однолітками. Для таких дітей буде запроваджено індивідуальні програми розвитку, включаючи корекційно-реабілітаційні заходи, психолого-педагогічний супровід.

  • Більше математики і хімії

Варто зазначити, що особливу увагу у новій школі планують приділяти вивченню природничих наук.

«Фізика, хімія, біологія і математика ― основа інноваційної інфраструктури нашої економіки. Тому ми намагаємося це підтримати», — відзначила у інтерв’юГромадському радіоЛілія Гривеневич. — Наприклад, ми побачили, що все менше абітурієнтів ідуть на інженерно-технічні та природничо-математичні спеціальності, а вчителя фізики, хімії чи біології знайти взагалі дуже складно. Щоб мотивувати кращих абітурієнтів іти на ці спеціальності, ми пропонуємо підвищити на них стипендії».

  • Довгі 12 років

Навчання у школі матиме 3 рівні: початкова освіта — з 1 по 4 клас, базова середня — 5-9 клас та профільна середня школа, яка передбачає навчання в ліцеї або закладах професійної освіти — 10-12 клас.

/Files/images/novini2/novini17-18/foto-1.png

Підготувала Ганна БЕЛОВОЛЬЧЕНКО

Кiлькiсть переглядiв: 634